לומדים איך ללמוד
סילבוס הקורס

נתווך לילדינו שיטות למידה

כי למידה היא כל אינטראקציה שיש לילד עם העולם:)​

אז מה… הולכים ללמוד? לא, ממש לא!

קורס "לומדים איך ללמוד" הוא הקורס המקיף והרחב ביותר, הפתוח להורים, ללא ניסיון או ידע מוקדם בשיטת החינוך המונטסורי. אנחנו עומדים לתרגל, לשחק, לקבל כלים עוצמתיים לתיווך שיטות לימוד לילדינו בבית, במכונית ובארוחת הערב. כל זאת בטבעיות ובאגביות, בלי להפוך לגננות ובלי השקעה באביזרים. לפלא הזה קוראים – חינוך מונטסורי.

8 מפגשים כיפיים, פרקטים וחשובים! (אתם מייד תגלו עד כמה חשובים).

לאחר הקורס (וגם במהלכו), אתם ההורים, תצאו מצויידים בכלים שיאפשרו לכם לגדל ילדים מועצמים, בעלי תחושת מסוגלות ובטחון עצמי ללמידה ולריכוז.

הקורס "לומדים איך ללמוד" יחשוף בפניכם מאגר ידע עצום שישרת אתכם לתווך לילדיכם  שיטות למידה – איך יוצרים קשב וריכוז? איך ניגשים לתרגיל או לפעולה? מה תפקידו של הסדר והסביבה ליכולות הלימוד? ואיך להתאים את הסביבה כך, שילדינו יוכלו לעבד מידע בקלות ובחדווה?

על כל אלו נעבור בקורס ונתרגל גם טיפים וטריקים ללימוד חשבון ושפה, כך שילדיכם יהיו מוכן ללמידה טבעית של אותיות ומספרים.

ללמוד ולתרגל – בדרך המונטסורית

וזה הולך לקרות…

באותו זמן שיש לכם עם הילד

בלי להפוך לגננות…

השגרה והזמן שבכל מקרה מתרחשים בבית, תקבל תפנית, בה גם אתם וגם ילדיכם תהנו יותר

הקורס "ללמוד איך לומדים"  נולד מתוך הצרכים שלכם ההורים בעידן החדש – אנחנו הורים מעורבים אבל חסרי זמן. אנחנו עסוקים, אבל רוצים שיתוף פעולה בכל אינטראקציה עם הילד. מחקרים מראים שהלמידה המשמעותית ביותר  בגילאי 0-6  היא הלמידה שקורית בבית. אנחנו נלמד את הכלים והשיטות לייצר  סביבת למידה שבונה ילדים מועצמים, בעלי עמוד שדרה רגשי חזק ויציב.

רק מפה אפשר לצמוח ללמוד ולהתפתח.

אנחנו  וילדינו עומדים לעשות כיף חיים 🙂

איפה ומתי?

איפה? חיבור וירטואלי מהמחשב או מהנייד ללא צורך בהורדת תוכנה

מתי? מתחילים ב 9.7 יום חמישי בשעה 20:30

מפגש 1

נעבוד על: הנטיות הטבעיות של הילד, מוחו התפקודי וכיצד לייצר תצפית לצורך התאמת סביבת הבית, תחת השלב ההתפתחותי בו הילד נמצא

יום חמישי | 9.7.2020 |  20:30-22:30

רגע רגע, נעבוד?

 לא! במונטסורי הלמידה קורית מעצמה. 

אנחנו הולכים לשחק ולהנות:)

המפגש הראשון שלכם הוא גם היכרות עם שיטת החינוך המונטסורית.

נלמד שאפשר ללמוד בלי ללמוד בכלל, על ידי תרגילי משחק, והפעלות. שיטת החינוך המונטוסורית היא למידה אחרת – שיטה בדוקה, מגובת מחקרים ומוכחת – כזו שלא הכרנו כילדים ולצערינו גם לא כהורים.

במפגש הראשון נתמקד ביסודות השיטה המונטסורית על פי הבנת מוחו התפקודי של הילד:

המוח הסופג – גילאי 0-6

המוח המנמק – גילאי 6-12

נבין את  שלבי התפתחות המוח בגילאים השונים – מתי הילד ממוקד ב  "אני יכול לעשות זאת בעצמי" ומתי ואיך ב –  "אני יכול לחשוב זאת בעצמי".

נבין איך ילדים לומדים באופן טבעי על ידי הבנת הנטיות הטבעיות שלהם בכל שלב גיל –  תנועה, עצמאות, חקירה, משמעות, סדר והתמצאות ונעניק כלים לאבחון הילד הפרטי שלי ומה הוא צריך מבחינה פיסית /קוגניטיבית / רגשית, בשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא.

לאור אלה, נבין איך אפשר להתאים בקלות את הבית שלנו לאופן הלמידה הטבעית של הילד: נלמד כיצד לערוך משימת תצפית על הבית שלי, כדי לאבחן את סט הצרכים של כל בני הבית בתוכו.

מפגש 2

יום חמישי | 16.7.2020 |  20:30-22:30

נעבוד על: ארגון סביבת הבית לפי עקרונות הגישה המונטסורית, טיפים וטריקים ל"אחסון שקט" וליצירת סביבה שמספרת לילד סיפור

בחלק זה של השיעור לאחר הבנו מהן נטיותיו הטבעיות של הילד, נעמיק ונבין מהן "תקופות רגישות" אצל ילדים בגילאי לידה עד 6.

עם התובנות שקיבלנו כעת,  נצלול ישר לפרקטיקה ונקבל  כלים שיאפשרו  לארגן את סביבת הבית לפי עקרונות הגישה המונטסורית:

  • נלמד ליצור פינות בבית המיועדות להתנהלות עצמאית של הילדים (פינת התלבשות, פינת שתייה, ספרייה ופינת נשנוש)
  • נלמד כיצד להוריד עומס, להעניק מרחב נשימה (גם מחשבתי)
  • נלמד טריקים כיצד לייצר סביבה שמספרת לילד מה עושים פה ואיך, תוך מיצוי נטיותיו הטבעיות לחקירה, עצמאות ומשמעות.
  • נבין מהו אחסון "שקט"
  • נלמד איך להעניק משמעות לאביזרים ומשחקים- זה הבסיס שילווה אותנו בכל הקניה של למידה חדשה  – חשבון ושפה.
  • נקנח במשימת בית- נצוות אתכם בזוגות לצורך עיצוב סביבה מונטסורית בבית.

מפגש 3

יום חמישי | 23.7.2020 | 20:30-22:30

נעבוד על: כיצד לבנות תרגיל מונטסורי ולמה הוא חיוני במיוחד לילדים "קופצניים" ולהרגעת מערכת הוויסות החושי 

בחלק זה נבין ונלמד מהו תרגיל מונטסורי: מהן המטרות של "תרגיל" ואיך לבנות אותו נכון. (זה לא מה שאתם חושבים).

נבין את מטרת העל של כל תרגיל מונטסורי  –

  • מוטוריקה עדינה
  • חוש סדר וארגון
  • פיתוח יכולות ריכוז
  • הגדלת טווח הזיכרון
  • פיתוח סקרנות והרצון לחקור
  • חידוד היכולת לפתור בעיות

נגדיר כיצד תוכלו לדעת  איזה תרגיל מתאים עכשיו לילד שלי: 

פה תגלו עד כמה שיטת החינוך המונטסורית מותאמת לכל ילד – הרי כל הילדים מעדיפים ללמוד תוך כדי משחק והנאה ואף אחד לא רוצה לשבת ולשנן או להרגיש שהוא לא טוב ולא מצליח.

מי מהילדים שחווה אתגרי קשב וריכוז, או ילדי ה"וויסות החושי"  ימצאו בשיטה –  המפחיתה את תחושת ה"סטרס" ומאפשרת תחושה של מסוגלות –   פתרון מיידי.

אתם ההורים, תקבלו כלים וטקטיקות להגדלת טווח הריכוז בעבודה מונטסורית ותגלו טכניקות ספציפיות שמיועדות לכך, באמצעות עבודה עם תומכי זכרון.

נתמקד ב – 

  • יכולת בנית תרגילים בתחום כישורי החיים הייחודי לשיטת מונטסורי
  • תרגילים וכלים לחיזוק מוטוריקה עדינה ואחיזת 3 אצבעות
  • תרגילים לחיזוק יכולת ריכוז עצמית
  • תרגילים לחיזוק הזיכרון
  • כלים ליצירת מיקוד ופוקוס (יכולת ריכוז)
  • נקנח בשיעורי בית עם רשימת תרגילים מונטסוריים שתכינו בעצמכם

מפגש 4

יום חמישי | 30.7.2020 |  20:30-22:30

נעבוד על:  הצגת תרגיל לילד, חשיפה לאותיות ולמספרים

  • איך מציגים לילד תרגיל (או "איך מלמדים במונטסורית")?
  • איך יוצרים סדר יום וצורת התנהלות יומיומית שבעזרתם נוצרת אווירה של הרמוניה בבית?
  • נעניק כלים לחשיפה בלתי ישירה של ילדים לאותיות ומספרים, דרך פעולות יומיומיות כמו עבודה במטבח, משחק בגן השעשועים, בנסיעות…

הכלים שתקבלו:

  • סטים של משחקים מגניבים לשילוב האותיות והמספרים בחיי היומיום
  • יכולת בנית תרגילים בתחום כישורי החיים אשר משלבים אותיות ומספרים בחיי היומיום
  • נבין  (אנחנו ההורים) עקרון אחד- מספרים (ואותיות) בשיטת החינוך המונטסורי, הם כמו כל מילה או מושג אחר. למעשה, אין שום הבדל בין המילה "8" למילה "דובי".
  • נתרגל מספר תרגילים להבחנה כמותית ולזכירה של סדר הספירה.
  • מכירים את המשחק "ים יבשה"? הפכו אותו למשחק "7,8" והרי לכם דרך פשוטה לזכור מספרים.
  • נלמד כמויות – לדוגמא משחק התאמה בין ספרה לכמות (ראו בתמונה)

כן, כן, אנחנו יודעים…

תרגילי משחק אלה  – כמה שהם חיוניים להתפתחותם של ילדים מועצמים, בעלי עמוד שדרה חזק ותחושת מסוגלות, אינם מיושמים ברוב הגנים בישראל ואינם מיושמים בבתי הספר.

אבל החדשות הטובות הן,  שגם אם ילדיכם לומד בבית ספר "מסורתי", עם הכלים שתקבלו פה, תוכלו בקלות לעבור לדבר  ולתרגל מונטסורי בבית.

מפגש 5

יום חמישי| 6.8.2020 |  20:30-22:30

נעבוד על:  הבחנה חזותית, הגייה

לאחר שהבנו את מוחו של הילד, ארגנו ויצרנו סביבה תומכת ללמידה, נכין את  חמשת האיברים ללמידה של כל דבר: הלב, העין, היד, האוזן, הפה

  • נלמד כיצד להסיר  מכשולים שיכולים להיווצר בלמידה של חשבון ושפה, מבעוד מועד, הרבה לפני שהילד בכלל יתקל בהם
  • נלמד לייצר הבחנה פונטית בין צלילי האותיות – משחקי שמיעה
  • נתרגל משחקי הגייה נכונה של הצלילים באופן שמקדם את הצרכים של קריאה וכתיבה
  • נכיר תרגילים של הבחנה חזותית שיעזרו לילדים להבחין בין האותיות
  • הרגלי למידה – הבחנה חזותית

הרבה מדברים על הבחנה חזותית, אבל מה היא בעצם?

"הבחנה חזותית" מהווה פרשנות של המוח למידע שעין קולטת ולא בהכרח משקפת אחד לאחד את הגירוי הפיזיקלי.

יכולות התפיסה החזותית שלנו נגזרות מהדרך שבה המוח מעבד את המידע החושי שהוא מקבל.

אנו המבוגרים ובייחוד הילדים, לא מסוגלים להתייחס בו – זמנית לכל המידע שנקלט בעזרת מערכת הראייה, ובפועל המערכת התפיסתית שלנו בנויה להתמקד רק בגירויים שהם רלוונטיים עבורנו.

הפרעות קשב? קוצים בישבן?

אם זה מוכר לכם, אז בחלק זה של המפגש נלמד לחזק את התפיסה החזותית, להרגיע ולהשקיט אי שקט ואי קשב שמתעצמים כתוצאה מתפיסה חזותית "חלשה". נחזק את היכולת להבחנה חזותית תוך:

  • יצירת מיקוד ופוקס כבסיס ללמידה
  • יכולת התאמה ויזואלית של פריטים דומים

איך עושים את זה?

תרגיל מונטסורי לתפיסה חזותית

אל תדאגו – לא נכביר בחלק התיאורטי (אבל נבין אותו) ונעניק בחלק זה תרגילים סופר פרקטים לחיזוק ההבחנה החזותית של הילד:

  • חשבו על משחק מכוניות למשל – הילד מתאים את סדר המכוניות לפי דוגמא. כך אנו  משפרים  את יכולת העין להבחין בהבדלים (וגם לא צריך לקנות שום דבר לצורך כך)

תרגיל מונטסורי לתפיסה חזותית

  • תראו את ההפעלה הגאונית הזו – גלילים עליהם כתובות אותיות וכדורי פינג – פונג עליהם כתובות אותיות. מה צריך לעשות? לקלוע את הכדור עם האותיות לגליל עליו כתובה האות. כאשר יישאר הכדור האחרון, עליו כתובה האות A וגם על הגליל האחרון שנותר, כתובה האות A, הילד ידע שהצליח! זה תרגול של  מערכת בקרת טעות עצמית – הילד יודע בעצמו אם עשה את זה נכון או לא –  כך נבנית תחושת מסוגלות ובטחון עצמי.

מפגש 6

יום חמישי | 13.8.2020 |  20:30-22:30

נעבוד על:  אחיזת 3 אצבעות, תרגילים לחיזוק מוטוריקה עדינה, פונטיקה

הכנת היד - מוטוריקה עדינה

תרגילים מונטסורים לאחיזת 3 אצבעות

  • נלמד באופן מוחשי את צורת האותיות בעזרת "אותיות החישה"
  • מהו שיעור ב 3 שלבים. מה סוד הקסם שלו ומדוע משתמשים בו כמעט לכל למידה מונטסורית?
  • נלמד מתי משתמשים באותיות הדפוס ומתי בכתב
  • נלמד איך לבנות תרגילים לתרגול צורת האותיות דרך משחק וחיבור בין צורת האות לצליל שלה.
  • נלמד איך כותבים במונטסורית בלי כלי כתיבה ובלי דפים ("אותיות נעות") ומדוע זה כל כך הרבה יותר קל לילדים

הכלים שתקבלו:

  • טקטיקות של תומכי זכרון שעוזרות גם לילדים עם קושי בשליפה מזכרון
  • תרגילים ללימוד הבדלים בין צלילים דומים
  • משחקי שפה לתרגול בבית, בגן השעשועים, בנסיעות

הכנת היד – הכנה לכתיבה:

אחיזה 3 אצבעות, היא אחיזת העפרון – זו שילדינו נחשפים אליה כאשר הם מציירים ולומדים לכתוב.

עם שורה של תרגילים כמו – מיון פריטים בפינצטה, באמצעות כלים או בעזרת היד, נוכל לחזק את המוטוריקה העדינה ולהכין את הילד לקראת אחיזת עיפרון, אשר תשמש אותו בכתיבה.

"מה שהיד עושה – הראש זוכר". מריה מונטסורי

הבחנה צלילית  והפה – הגייה

משחקים פונטים:

נלמד כיצד לפרק מילים להברות ולצלילים, עם שלל תרגילי משחק שתוכלו לייצר ביום יום, בלי עזרים בכלל. 

לדוגמא:  פירוק להברות ולמילים במחיאת כף, משפטים עם צליל חוזר (שרה שרה שיר שמח), משחק צליל פותח (לאתר את האות ג' במאכלים שעל השולחן בארוחת ערב).

נלמד גם  משחקי הגייה נכונה שתוכלו ליישם עם הילד

מה הילד ירוויח מתרגילי משחק אלה?

הכנת האוזן  והפה, הם החלק המשמעותי ביותר למניעה של בעיות דיקציה: ככל שנתרגל, הילד לומד להבחין בדקויות שבין אותיות קרובות כמו  "ס", "צ" , "ז".

ככל שהילד מבחין בקלות בין צלילי האותיות, הרבה יותר קל לו להרכיב מילים וכתוצאה – לכתוב ולקרוא בקלות.

מפגש 7

יום חמישי | 20.8.2020 |  20:30-22:30

נעבוד על: הבנה כמותית, זכירת מספרים, ספירה וסכימה

תפיסה כמותית - חשבון

אמאל'ה חשבון?

לא. אנחנו הולכים להבין חשבון דרך משחק וחיזוק התפיסה הכמותית:

רגע…אז מה זו תפיסה כמותית?

"תפיסה כמותית"  או בשמה הנפוץ  "תפיסה תבניתית", היא תנאי להבנה כמותית: הילד צריך לתפוס את התבנית הכמותית, לעבד אותה, להבחין בהרכבים השונים של התבנית ולאחסן אותה בצורה יעילה בזיכרון לטווח ארוך.

 לדוגמא  –  הילד תופס מערך של 5 נקודות, אך אמור להבין ולאחסן אותו בזיכרון בדרכים שונות ובמערכים שונים, כמו –  5 נקודות בקוביית המשחק, חמש אצבעות בכף היד, או  5 בננות.  

כל המערכים מייצגים את הכמות המתאימה לסמל הגרפי " 5 " ולמילה  "חמש".

אנחנו נבין  כיצד לייצר תפיסה (תבניתית) כמותית באמצעות תרגילי משחק המחברים את המושג "5" לכמות "5".

הסתבכתם? תיכף זה יהיה יותר ברור:)

  • נלמד  לזהות את צורות הספרות באופן מוחשי בעזרת "ספרות החישה" ושימוש בשיעור ב3 שלבים (כן, אותו האחד)
  • נלמד איך מלמדים לספור ספירה לינארית (1, 2, 3…) והכי חשוב – לחבר בין צורת הספרה לכמות וכך ניצור הבנה כמותית דרך כלים מוחשיים
  • נלמד את אחד הסודות הכמוסים בחינוך המונטסורי, שגורמים לילדים להבין לעומק כמויות של מאות ואלפים בקלות ובהנאה תוך כדי משחק ("המערכת העשרונית")

הכלים שתקבלו:

  • תרגילים ללימוד ספרות ומספרים
  • כלים לזכירת סדר המספרים
  • משחקי חיבור (וחיסור)
  • תרגילים לבסיס החשבונאי – הבנה כמותית

תרגיל מונטסורי לתפיסה כמותית

זו מכונת חיבור – תראו כמה קל להבין חיבור  דרך הדגמה ויזואלית של כמות – פשוט מניחים פריטים בכל כוס וסופרים כמה יוצא 🙂

מפגש 8

יום חמישי | 27.8.2020 |  20:30-22:30

נעבוד על:  תפקיד המבוגר בסביבה מונטסורית, כלים להטמעת מה שלמדנו

מישורי ההתפחות בשיטה המונטסורית

בחלק המסכם של הקורס, נתמקד בנו ההורים: נבין מהו תפקיד המבוגר בסביבת מונטסורי: מה זה אומר "להרכיב משקפיים מונטסוריים?"

איך לדבר עם ילדים כך שהם ישתפו פעולה בהנאה ואיך מתמודדים עם התקפי זעם? איך מחזקים את הקשר בין אחים? 

הכלים שתקבלו:

  • כלים פרקטיים להתנהלות יומיומית תומכת למידה
  • טכניקות איך ללמד בלי ללמד
  • כלים תומכי זיכרון להורים
  • כלים להטמעת התהליכים שלמדנו בקורס

 

תרגיל מונטסורי – סלסלת סיפור

זו סלסלת סיפור – תרגיל מונטסורי לעידוד וורבליות.

יש פה סט של דמויות ומשחקים בסלסלה, שאנחנו ההורים, בוחרים כדי שהילד ירכיב מכל הפרטים הללו סיפור.

תרגיל נפלא להקניית הרגלי דיבור, תוך שאנו ההורים לומדים לנווט את הסיפור דרך העזרים (ואפילו לחשוף מידע, כמו מה קרה בגן או מה אני מרגיש לגבי מאורע כלשהו)

איפה ומתי?

איפה? חיבור וירטואלי מהמחשב או מהנייד ללא צורך בהורדת תוכנה

מתי? מתחילים ב 9.7 יום חמישי, בשעה 20:30

עדנה רכזת הקורסים לשירותכם להשלמת תהליך ההרשמה.

שריינו מקום, זה מתמלא מהר:)

טלפון עדנה :050-7688-774

ולא שכחנו צ'ופרים גם לכם ההורים…

אתם יוצאים מהקורס עם עזרים שיאפשרו לכם לזכור את כל מה שלמדנו ולתרגל בבית בעקביות:

  • סט כרטיסיות  תרגילי משחק בחשבון ושפה –  שמרו אותן בתיק ותוכלו כל הזמן להתרענן ברעיונות להפעלות שלמדנו
  • סט מגנטים שחובה לתלות על המקרר!
  • מחברת כתיבה של האקדמיה לחינוך מונטסורי

 

מחכים  לראותכם

להרשמה –

עדנה רכזת  האקדמיה לחינוך מונטסורי – 050-768-8774

הכירו אותנו – צוות המרצות  

מיכל גבאי

מיכל גבאי
מי אני?

בעלים ומייסדת האקדמיה לחינוך מונטסורי

התשוקה שלי?

להעביר את הידע לחינוך מונטסורי לכל בית בישראל כי זו הדרך לאפשר משפחות שמחות, יוצרות ומשגשגות.

אני אמא של…

יהונתן (16), זוהר (13) ונוגה (7)

הרקע שלי

♥מקימת ה'אקדמיה לחינוך מונטסורי'
♥מנהלת ובעלת גן הילדים המונטסורי "שבילי ילדות" בהרצליה, לגילאי 2-6
♥מלווה פדגוגית גנים ובתי ספר מונטסוריים 
♥בעלת תואר ראשון במדעי החיים – מאוניברסיטת ת"א
♥ממובילות ביה"ס "דרך הילד", הפועל בשיטת מונטסורי בכפר הירוק
♥מכשירה מורים ומדריכי הגיל הרך לשילוב שיטת מונטסורי בסביבה חינוכית
♥מרצה ומלמדת הורים לשילוב מונטסורי בסביבת הבית7

מיטל קלימי דון

מיטל קלימי דון
מי אני?

גננת מובילה וממקימי גן “מחוץ לקופסא” הפועל ברוח הגישה המונטסורית בכפר סבא.

התשוקה שלי?

לספק לילדים היום כלים לחשיבה ביקורתית יצירתיות ועצמאות מחשבתית, כדי שיהפכו מחר לבוגרים יצרנים, מאושרים, שמחים ובריאים בנפשם.

אני אמא של…

נשואה למיכאל ואמא לאלמוג (12), ינאי (5) וליאם (4).

הרקע שלי 

♥בוגרת מכללת הרפז ובעלת תעודת הוראה לגילאי לידה עד 4. ומדריכת פעילות בתנועה לגיל הרך, בוגרת ווינגייט.
♥מכשירה צוותים חינוכיים, מלווה פדגוגית גנים

♥מדריכת הורים בשיטת מונטסורי ב'אקדמיה לחינוך מונטסורי – בניהולה הפדגוגי של מיכל גבאי'.

דניאל רומי עידן

מי אני?

מעצבת ומתאימה בתים וסביבות חינוכיות לפי שיטת מונטסורי. 

התשוקה שלי?

ליצור סביבות הרמוניות בבית, במשרד, בגן ובמרחב הציבורי המאפשרות מחשבה יוצרת ואינדיבידואלית לרווחת כולנו

אני אמא של…

צוק בת ה-5

הרקע שלי

♥בעלת קבוצת "סידור מונטסורי" 

♥מתמחה מקצועית מזה 3 שנים ב'אקדמיה לחינוך מונטסורי – 
בניהולה הפדגוגי של מיכל גבאי' (זהירות, זה ממכר…)

האקדמיה לחינוך מונטסורי

האקדמיה לחינוך מונטסורי – במספרים

0
בוגרי קורסים מונטסוריים
0
קורסים מונטסורים
0
גנים מונטסוריים

שתפו

Facebook
Twitter
LinkedIn

האקדמיה לחינוך מונטסורי ברשת – תנו הצצה:)

הולכים על זה? קדימה >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

רוצים לדבר איתנו טלפונית?

דילוג לתוכן