למה הילדים שלנו לא לומדים (נכון) ואיך לצאת מזה?
כתבות הבלוג | המכללה לחינוך מונטסורי

למה הילדים שלנו לא לומדים (נכון) ואיך לצאת מזה?

תגידו אתם אוהבים ללמוד? ברור שכן!

אנחנו לומדים כל הזמן, קולטים מידע ברשתות החברתיות, בטלוויזיה בסלולר. אנחנו מופצצים במידע ואנחנו אוהבים לשוטט ולבחור את מה שמעניין אותנו. למעשה, אנחנו בלמידה מתמדת כל הזמן.

אבל אם היינו שואלים אתכם, אם אהבתם ללמוד כשהייתם ילדים, אז התשובה היתה נראית אחרת, נכון? רבים מאיתנו סוחבים עד היום "טראומות"  של הלימוד בבתי הספר, ולחלקינו יש רתיעה של ממש עד היום ממקצועות החשבון. מה שבטוח, הוא שרובינו חולקים זכרון  עמום של שעות שינון מול דפים.

אבל גדלנו. הבנו שלמידה נכונה, היא למידה ספונטנית – כזו שלא מצריכה שינון או הבנה תאורטית. קל לנו ללמוד, כי העידן הטכנולוגי מאפשר לנו להחשף לכל כך הרבה מידע, עד כי תהליך הלמידה שלנו השתנה באופן טבעי בהתאם והיום למידה כבר אינה מתמקדת בזכירה של פריטי מידע, אלא בעיבוד שלהם.

אבל מה עם הגילאים המוקדמים?

תתפלאו, אבל דווקא בגילאים המוקדמים של עד גיל בית ספר, גילאי 2-6 בהם המוח של ילדינו " המוח הסופג"- זה שיכול, רוצה ומסוגל לקלוט פריטי מידע עצומים במהירות מסחררת, דווקא אז הלמידה היא למידה "מסורתית".

חלון ההזדמנויות של גילאי 2-6 הוא חלון שלא יחזור על עצמו. אז הילד עושה את הפלא הזה שנקרא לימוד שפה, לימוד מושגים והמשגה, לימוד מרחב, חלל וזמן.  למעשה בחלון ההזדמנויות הזה, הילד לומד את כל עיקרי החיים והקיום, על עצמו, על העולם ועל הסביבה.

מחקרים מראים- 70% מהלמידה מתרחשת בבית!

זאת ועוד- מחקרים מראים כי עיקר הלמידה – כ 70% ממנה ! בגילאים אלה של 2-6, מתרחשת בסביבת הבית.

לנו ההורים יש הזדמנות פז ללמד את ילידנו דרך חיקוי, צלילים, הברות ופעולות.

אבל בהעדר כלים כיצד לתקשר את העולם הטכנולוגי מפוצץ המידע לילדינו, אנחנו עושים את הטעות הקלאסית ומרשים לעולם להפציץ את ילדינו במידע שמהערכת הסנסורית שלהם פשוט לא עומדת בעומד ולא מסוגלת לקלוט.

אם התסריט הבא נשמע מוכר, תגידו כן: ג'ימבורי מלא צלילים וצבעים, תוכניות טלוויזיה ברקע (שיהיה), צעצועים מכל המינים ובכמויות פזורים בסלון – את כל אלה אנו משליכים על ילדינו מכוונה טובה, אך למעשה חונקים את היכולת לסגל הרגלי למידה עצמאיים שישרתו את המבוגר שהילד שלנו יהיה.

לא במקרה כמות האבחונים של ילדים בהפרעות קשב הולכת ועולה

כיצד הילד מגיב להפצצת מידע כזו?

לא במקרה בעידן המודרני, מספר הילדים המאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז, בעיות מוטוריקה, בעיות דיקציה הולך ועולה. סימפטומים אלה הם תולדה ישירה של תיווך שגוי שלנו ההורים, את עקרונות הלמידה של כל דבר בעצם. אנחנו לא יודעים איך ללמד את ילדינו ללמוד, לקלוט את העולם ולעבד אותו. למה? כי גם אותנו לא לימדו כיצד ללמוד מעולם.

יש לנו הזדמנות מדהימה כהורים!

 המשמעות שלנו בתפקיד ההורות ושליחותינו  כהורים, היא  לחנך את הילדים שלנו היום למבוגרים שהם יהיו מחר.

יש לנו הזדמנות מהממת ועצומה לאפשר להם להפוך למבוגרים שהם יהיו ורק בידינו כוח לא מנוצל, לא משוייף, ולא משוכלל שעושה לצערינו טעויות, כי אותנו לא לימדו כיצד ללמוד נכון.

לימוד הוא כל אינטרקציה שיש לנו עם העולם

לדעת אותיות ומספרים לפני הכניסה לבית הספר, לדעת כיצד לשבת בריכוז (ולהנות מזה), לדעת כיצד לסגל הרגלי למידה שיטתיים שיקלו על ילדינו  לקלוט כל מידע שנתקל בו עכשיו, בעוד שנה ובכל מהלך החים. זה הבסיס ללמידה.

לימוד, הוא הדרך לדעת לקלוט מידע ולעבד אותו בצורה שגורמת ללומד להרגיש תחושה של הישג ושל מסוגלות עצמית. אלה הערכים של חינוך מונטסורי .

המכללה לחינוך מונטסורי

המכללה לחינוך מונטסורי מציעה קורסים להורים ולאנשי מקצוע. מעוניינים לקבל פרטים ? הירשמו ונחזור אליכם 

אתם גם יכולים פשוט להרים טלפון 🙂

עדנה שגיא, רכזת הקורסים 054-3937335

המכללה לחינוך מונטסורי – המרכז הגדול בישראל להכשרת הורים ומחנכים

המכללה לחינוך מונטסורי

לפני למעלה ממאה שנה פיתחה מריה מונטסורי שיטת חינוך, המאפשרת לילד התפתחות וגדילה כיוצר, כיצרן וכאינדיבידואל עצמאי. מרחב הלמידה של הילד שם דגש על עזרי לימוד ייחודיים – מבוססי משחק.

ההורה והמחנך בשיטת מונטסורי מעניק כלים ללמידה עצמאית ולהעצמה של הילד. לא בכדי  האושיות שעיצבו את חיינו במאה ה20 כמו מרק צוקרברג מייסד "פייסבוק", לארי פייג' וסרגיי ברין "מייסדי גוגל" – הם כולם בוגרים שבילדותם חונכו בשיטת המונסטורי.

הבשורה של 'שיטת מונטסורי' היא לגדל את הילדים לחשיבה יצירתית עם עמוד שדרה רגשי חזק וכישורים חברתיים.

שיטת החינוך המונטסורי היא חוד החנית של החינוך העולמי כבר למעלה ממאה שנים. זו שיטת החינוך היחידה הבנויה על מחקרי התפתחות של ילדים ומותאמת לאופן הטבעי שבו ילדים מתנהלים ולומדים על עצמם ועל העולם, וכשאנשי חינוך נחשפים אליה ומתמחים בה, הם מרגישים ש"כך תמיד רצינו לעבוד!"

במה שונה שיטת החינוך המונטסורי מכל מה שהכרתם?

המכללה לחינוך מונטסורי

הילד בוחר  ומוכוון בו זמנית

מי מבינכם המכיר את שיטות החינוך הפרוגרסיבי, וודאי יודע כי ראיית הילד במרכז כאינדיבידואל בוחר, הינה גישה מרכזית ממנה התפצלו גישות חינוך מתקדמות.

אז מה זה "מונטסורי"?

בשיטת החינוך המונסטרי ,הילד מוכוון ומודרך לבחור בעצמו מתוך סט אפשרויות, המקנות לו בטחון בתהליך הבחירה.

בניגוד לשיטות אחרות, הילד לא מוצף באפשרוית רחבות של בחירה, העלולות לייצר עומס רגשי, אלא מוכוון לייצר פעולות של בחירה מתוך מחשבה עצמאית ולאחר חקר אקטיבי של אלטרנטיבות.

אינטרקציה מעצימה לילד

כולנו נולדים עם רצון עז לבחור ,להחליט וליצור.

עם זאת, חינוך מסורתי – החינוך הקלאסי הפופולרי במוסדות בישראל, מתייחס לילד כאל אינדיבידואל שיש להדריכו וללמדו.

וזה לא טוב? לא, אבל זה לא מתאים לכל מבנה אישיות ולעיתים מנטרל במידת מה, את האפשרות ליצירה עצמאית.

אנחנו מגדלים ילדים אינדיבידואלים עם חוט שדרה רגשי חזק:

שיטת החינוך המונטסורי עובדת על קו התפר שבין הדרכה ובחירה חופשית. אנחנו נלמד כיצד להפוך את עצמינו להורים מדריכים, המאפשרים קבלת החלטות עצמאית של הילד.

הילד משתף פעולה באופן יזום 

הידעתם? דווקא כאשר ניצבים בפנינו גבולות ברורים, היצירתיות גואה.

יצירתיות ותושיה הם תולדה של הניסיון למצוא פתרון למצב מתוך סט אפשרויות נתון.

החשיבה המונטסורית מעודדת את הילדים לחשיבה עצמאית במגוון רחב של סיטואציות ובכך מחזקת את בטחונם והופכת אותם למאושרים, עצמאים וכתוצאה מכך – משתפי פעולה וחזקים רגשית.

שיטה פרקטית לפתרון בעיות 

שיטת החינוך המונטסורי לא מסתפקת ברקע תאורטי. למעשה, זו השיטה הפרקטית ביותר לחינוך.

תחת השיטה, נלמד לפתור מצבים יומיומים כמו התקפי טנטרום, חוסר שיתוף פעולה, תסכול, חששות, חרדה ופחד משינוי.

רגשות שלילים אלה, מתפתחים אצל הילד בדרך כלל, כתוצאה מתיווך שגוי של ההורים במגוון סיטואציות.

נלמד לתקשר בשפת החינוך המונטסורי, נפתור בעיות אד – הוק ועל הדרך תגלו כמו הורים רבים, שהשינוי שנוצר הוא גם שינוי פנימי עמוק שלכם ההורים כבוגרים.

להיות ההורה שלא היה לנו 

להיות הורים בעידן הטכנולוגי זו משימה לא קלה. לא לימדו אותנו להיות הורים ולא לימדו אותנו להיות ערוכים לכל כך הרבה שינויים.

אותנו לא תמיד לימדו כיצד לבחור במודע, כיצד לתקשר רגשות או אפילו כיצד לזהות אותן.

נשמע מוכר?

דווקא הדבר הבסיסי ביותר כמו "מה אני מרגיש" או "מה אני רוצה" אינו תמיד מובן מאיליו לילדינו (ותתפלאו – גם לנו ההורים), בפרט בעידן שפע המידע והבחירה של היום.

בקורס נלמד את הכשלים הבסיסים שכולנו חווינו בתור ילדים ונעשה כל אחד לעצמו – מהפכה פנימית בגישה, במחשבה ובהתנהלות היומיומית, בתקשורת שלנו מול הילדים (וגם עם עצמינו).

לא מאמצים ערכים שזרים לכם

הידעתם? שיטת החינוך המונטסורי היא השיטה היחידה מבין כלל שיטות החינוך הפרוגרסיבי אשר מגובה במחקרים מדעיים.

בניגוד לגישות אחרות, שיטת החינוך המונטסורי אינה "קיצונית", אינה מחייבת מחוייבות לעולם תוכן מסויים, לא מחייבת ולא אוסרת שימוש בצעצועים, משחקים ועזרים. נהפוך הוא – אתם תלמדו שכאשר הגישה נכונה, כל אמצעי משחק בבית כשר, ובלבד שיודעים להשתמש בו בצורה מעצימה.

המכללה לחינוך מונטסורי מציעה קורסים להורים ולאנשי מקצוע. מעוניינים לקבל פרטים ? הירשמו ונחזור אליכם 

אתם גם יכולים פשוט להרים טלפון 🙂

עדנה שגיא, רכזת הקורסים 054-3937335

"חוויה שפוקחת עיניים" – צפו מה בוגרי הקורסים שלנו אומרים

המכללה לחינוך מונטסורי

המכללה לחינוך מונטסורי – במספרים

המכללה לחינוך מונטסורי
0
בוגרי קורסים מונטסוריים
0
קורסים מונטסורים
0
גנים מונטסוריים

שתפו

Facebook
Twitter
LinkedIn

הולכים על זה? קדימה >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

רוצים לדבר איתנו טלפונית?

דילוג לתוכן