האחד בספטמבר מתקרב, והוא מביא איתו התרגשות גדולה וגם חששות...

האחד בספטמבר מתקרב, והוא מביא איתו התרגשות גדולה וגם חששות…
ולא רק בקרב הילדים.
אז איך גורמים ליום הזה לעבור קל יותר?
איך נתכונן ליום הזה כהורים, ואיך נתכונן ליום הזה כמחנכים מונטסוריאנים?
עלינו למקם את עצמנו בנעליים שלהם, ותתפלאו לגלות שבמרבית הפעמים הסיבות להתנהגותם עשויות להיות זהות לאלו של עולם המבוגרים. בדיוק כמונו, גם הם חוששים מהלא ידוע, מהחדש.
אחת המשימות העיקריות שלנו היא ליצור הכנה שתאפשר בטחון במהלך החדש, וזאת באמצעות פעולות להעלאת רמת ההתמצאות ולהיכרות ברמה הגבוהה ביותר כדי לפוגג את חוסר הודאות ולהתחיל את השנה ברגל ימין.
גשו אליהם בגובה העיניים, ועד מהרה תיווכחו לגלות עד כמה זה פשוט גם כהורים, להיות מעורבים בחייהם מתוך הבנה ומודעות לדברים שהם חווים, ושלעתים היו גורמים גם לכם לחוש חוסר אונים ותסכול.
אז מה כדאי לעשות?

האחד בספטמבר מתקרב, והוא מביא איתו התרגשות גדולה וגם חששות...
כתבות הבלוג | המכללה לחינוך מונטסורי

מפגש מקדים

מתחילים מסגרת חדשה או שהילדים/ הצוות במסגרת הקיימת מתחלפים? מומלץ ליזום מפגש מקדים. גם אם לא יתאפשר לקיימו בגן, מפגש לא-פורמלי באחד הבתים, בפארק או בגן השעשועים בין הילדים ייצור תשתית של הכרות ראשונית שתמיד מועילה. במפגש הזה אין צורך לעודד את הילדים לשחק יחד, מספיק להיות איתם ולאפשר. כן חשוב להקפיד על תקשורת חיובית בין המבוגרים, זה כבר ישליך וישפיע על הבנת הילדים את האווירה בקבוצה

התמצאות במקום, בגן ובסביבתו

התמצאות במקום, בגן ובסביבתו- גם אם אין אפשרות לפתוח את הגן לפני תחילת שנת הלימודים, מומלץ לעשות טיול לגן, להכיר את הדרך, והכי חשוב- בכיף ובקצב של הילד/ה

אין צורך לדבר על פרידה!

אין צורך לדבר על פרידה! או במילים אחרת- הטרמה היא לפעמים אובר-רייטד. ביום הראשון בגן ההורים גם כך עם הילדים ולא נפרדים, ולכן לא מומלץ לדבר על הפרידה, אין צורך לעורר פחדים. כן נכון להשקיע בהיכרות עם הגן, הצוות וילדי הגן, להשקיע בחוויה חיובית של היום הראשון.

מתי לסיים את השהות בגן הימים הראשונים?

כדאי לסיים עם טעם של עוד, לא להגיע למצב של מיצוי, במיוחד ביום הראשון. ביום הזה דואגים שיהיה כיף וחוויה חיובית, לא חושבים קדימה מעבר לזה. זה אומר שבהחלט אפשר לסיים את היום גם מוקדם ממה שנקבע מלכתחילה. הקשבה לילד/ה זה המפתח גם פה.

אוכל ישמח לבב הילד

מומלץ להגיע על בטן מלאה. גם אם הילד לא מעוניין לאכול בבוקר בבית, אפשר לקחת משהו לדרך. פירות/ כריך- מה שבא בטוב, עדיף מזון שמתפרק לאט ולא עתיר בסוכרים.

מתי להגיע לגן?

מתי להגיע לגן? הילדים הרגישים- חשוב שיגיעו לפני כולם. כך אט אט שאר הילדים יגיעו, ולהם תהיה תחושת בעלות ראשונים ואפשרות להתרגל להתווספות הגירויים במרחב. ומה עושים אם הילד/ה מתעוררים מאוחר? ביום הראשון שווה אפילו לשקול להעיר משינה בשביל זה. הגעה מוקדמת לגן יכולה להפוך את הקערה על פיה, ולאפשר לילדים לצאת בהרגשה טובה מיום טעון שכזה.

המכללה לחינוך מונטסורי

המכללה לחינוך מונטסורי מציעה קורסים להורים ולאנשי מקצוע. מעוניינים לקבל פרטים ? הירשמו ונחזור אליכם 

אתם גם יכולים פשוט להרים טלפון 🙂

עדנה שגיא, רכזת הקורסים 054-3937335

המכללה לחינוך מונטסורי – המרכז הגדול בישראל להכשרת הורים ומחנכים

המכללה לחינוך מונטסורי

לפני למעלה ממאה שנה פיתחה מריה מונטסורי שיטת חינוך, המאפשרת לילד התפתחות וגדילה כיוצר, כיצרן וכאינדיבידואל עצמאי. מרחב הלמידה של הילד שם דגש על עזרי לימוד ייחודיים – מבוססי משחק.

ההורה והמחנך בשיטת מונטסורי מעניק כלים ללמידה עצמאית ולהעצמה של הילד. לא בכדי  האושיות שעיצבו את חיינו במאה ה20 כמו מרק צוקרברג מייסד "פייסבוק", לארי פייג' וסרגיי ברין "מייסדי גוגל" – הם כולם בוגרים שבילדותם חונכו בשיטת המונסטורי.

הבשורה של 'שיטת מונטסורי' היא לגדל את הילדים לחשיבה יצירתית עם עמוד שדרה רגשי חזק וכישורים חברתיים.

שיטת החינוך המונטסורי היא חוד החנית של החינוך העולמי כבר למעלה ממאה שנים. זו שיטת החינוך היחידה הבנויה על מחקרי התפתחות של ילדים ומותאמת לאופן הטבעי שבו ילדים מתנהלים ולומדים על עצמם ועל העולם, וכשאנשי חינוך נחשפים אליה ומתמחים בה, הם מרגישים ש"כך תמיד רצינו לעבוד!"

במה שונה שיטת החינוך המונטסורי מכל מה שהכרתם?

המכללה לחינוך מונטסורי

הילד בוחר  ומוכוון בו זמנית

מי מבינכם המכיר את שיטות החינוך הפרוגרסיבי, וודאי יודע כי ראיית הילד במרכז כאינדיבידואל בוחר, הינה גישה מרכזית ממנה התפצלו גישות חינוך מתקדמות.

אז מה זה "מונטסורי"?

בשיטת החינוך המונסטרי ,הילד מוכוון ומודרך לבחור בעצמו מתוך סט אפשרויות, המקנות לו בטחון בתהליך הבחירה.

בניגוד לשיטות אחרות, הילד לא מוצף באפשרוית רחבות של בחירה, העלולות לייצר עומס רגשי, אלא מוכוון לייצר פעולות של בחירה מתוך מחשבה עצמאית ולאחר חקר אקטיבי של אלטרנטיבות.

אינטרקציה מעצימה לילד

כולנו נולדים עם רצון עז לבחור ,להחליט וליצור.

עם זאת, חינוך מסורתי – החינוך הקלאסי הפופולרי במוסדות בישראל, מתייחס לילד כאל אינדיבידואל שיש להדריכו וללמדו.

וזה לא טוב? לא, אבל זה לא מתאים לכל מבנה אישיות ולעיתים מנטרל במידת מה, את האפשרות ליצירה עצמאית.

אנחנו מגדלים ילדים אינדיבידואלים עם חוט שדרה רגשי חזק:

שיטת החינוך המונטסורי עובדת על קו התפר שבין הדרכה ובחירה חופשית. אנחנו נלמד כיצד להפוך את עצמינו להורים מדריכים, המאפשרים קבלת החלטות עצמאית של הילד.

הילד משתף פעולה באופן יזום 

הידעתם? דווקא כאשר ניצבים בפנינו גבולות ברורים, היצירתיות גואה.

יצירתיות ותושיה הם תולדה של הניסיון למצוא פתרון למצב מתוך סט אפשרויות נתון.

החשיבה המונטסורית מעודדת את הילדים לחשיבה עצמאית במגוון רחב של סיטואציות ובכך מחזקת את בטחונם והופכת אותם למאושרים, עצמאים וכתוצאה מכך – משתפי פעולה וחזקים רגשית.

שיטה פרקטית לפתרון בעיות 

שיטת החינוך המונטסורי לא מסתפקת ברקע תאורטי. למעשה, זו השיטה הפרקטית ביותר לחינוך.

תחת השיטה, נלמד לפתור מצבים יומיומים כמו התקפי טנטרום, חוסר שיתוף פעולה, תסכול, חששות, חרדה ופחד משינוי.

רגשות שלילים אלה, מתפתחים אצל הילד בדרך כלל, כתוצאה מתיווך שגוי של ההורים במגוון סיטואציות.

נלמד לתקשר בשפת החינוך המונטסורי, נפתור בעיות אד – הוק ועל הדרך תגלו כמו הורים רבים, שהשינוי שנוצר הוא גם שינוי פנימי עמוק שלכם ההורים כבוגרים.

להיות ההורה שלא היה לנו 

להיות הורים בעידן הטכנולוגי זו משימה לא קלה. לא לימדו אותנו להיות הורים ולא לימדו אותנו להיות ערוכים לכל כך הרבה שינויים.

אותנו לא תמיד לימדו כיצד לבחור במודע, כיצד לתקשר רגשות או אפילו כיצד לזהות אותן.

נשמע מוכר?

דווקא הדבר הבסיסי ביותר כמו "מה אני מרגיש" או "מה אני רוצה" אינו תמיד מובן מאיליו לילדינו (ותתפלאו – גם לנו ההורים), בפרט בעידן שפע המידע והבחירה של היום.

בקורס נלמד את הכשלים הבסיסים שכולנו חווינו בתור ילדים ונעשה כל אחד לעצמו – מהפכה פנימית בגישה, במחשבה ובהתנהלות היומיומית, בתקשורת שלנו מול הילדים (וגם עם עצמינו).

לא מאמצים ערכים שזרים לכם

הידעתם? שיטת החינוך המונטסורי היא השיטה היחידה מבין כלל שיטות החינוך הפרוגרסיבי אשר מגובה במחקרים מדעיים.

בניגוד לגישות אחרות, שיטת החינוך המונטסורי אינה "קיצונית", אינה מחייבת מחוייבות לעולם תוכן מסויים, לא מחייבת ולא אוסרת שימוש בצעצועים, משחקים ועזרים. נהפוך הוא – אתם תלמדו שכאשר הגישה נכונה, כל אמצעי משחק בבית כשר, ובלבד שיודעים להשתמש בו בצורה מעצימה.

המכללה לחינוך מונטסורי מציעה קורסים להורים ולאנשי מקצוע. מעוניינים לקבל פרטים ? הירשמו ונחזור אליכם 

אתם גם יכולים פשוט להרים טלפון 🙂

עדנה שגיא, רכזת הקורסים 054-3937335

"חוויה שפוקחת עיניים" – צפו מה בוגרי הקורסים שלנו אומרים

המכללה לחינוך מונטסורי

המכללה לחינוך מונטסורי – במספרים

המכללה לחינוך מונטסורי
0
בוגרי קורסים מונטסוריים
0
קורסים מונטסורים
0
גנים מונטסוריים

שתפו

Facebook
Twitter
LinkedIn