מונטסורי לקטנטנים
מתחילים ב 19.10.2020
סילבוס הקורס המלא!

מפגש 1

19.10.2020 | יום ב' | 20:30-22:30

כלים לשינוי גישה (מתחילים להתבונן ולשאול שאלות...)

איך מתחילים לדבר מונטסורית ולמה זה עובד כל כך טוב?

"איך לא ידעתי את זה כשהייתי אמא צעירה?" כך מסכמות המשתתפות את חווית המפגש הראשון ואנחנו קוראות לזה "קסמים בחינוך".  

במפגש הראשון נעשה שינוי של כל הפעולות וההתנהגויות האוטומטיות שלנו כהורים, על ידי זה שפשוט נחתיל לשאול שאלות – שום דבר אינו מובן מאליו והאמת היא, שעל ידי תצפית והבנה של מוחו התפקודי של ילדינו בגילאים אלה, נוכל לגלות המון: נלמד את הילד – פשוט כך. ניצור את "עבודת המחקר"  הפרטית שלנו עליו, כדי שנוכל לאפיין ולהבין מהם הצרכים הספציפיים  שלו ואיך נוכל לתת להם מענה מדוייק.

הידעתם? למוח האנושי שלבי התפתחות מופלאים אשר משתנים בכל גיל. ילדים בגילאי לידה עד חצי שנה, עוברים מסע מרתק בו המוח משתנה כל הזמן ומתמקד בגירויים סנסורים .

בשיעור הראשון נלמד, כי מאחורי כל פעולה, חייבת להיות הבנה – שלנו ההורים – על מאפייני המוח, הרגש והנטיות הטבעיות של ילדים בגילאי לידה עד שנה וחצי.

במפגש הראשון נכיר את יסודות הגישה המונטסורית ואת הבסיס ממנו נייצר כל פעולה של  תיווך לילד.

  • מוח תפקודי: נבין את מוחו התפקודי של ילדנו – איך מוחו מתפקד?
  • הבעה רגשית: נבין כיצד ילדים בגילאים אלה, מבטאים צרכים רגשיים?
  • נטיות טבעיות: נבין מהן הנטיות הטבעיות של ילדים בגילאי לידה עד שנה וחצי: האם הם ממוקדים במחקר? ביצירה? או בחיקוי? ואיך אנחנו ההורים, יכולים להתגייס לאינטראקציה אחרת, דרך הבנת נטיות אלה.

הידעתם?

לילדים בגילאי לידה עד שנה וחצי (ולמעשה לכל בני האנוש) יש מפת צרכים ונטיות טבעיות מולדת ומשתנה בהתאם לגיל.

אנחנו נלמד כי ילדינו זקוק  כבר עכשיו למשמעות – לא רק להבין שהוא אהוב, אלא גם משמעותי וחשוב. נלמד בקורס איך לספק מענה לנטיה הטבעית הזו 🙂

מפגש 2

26.10.2020 | יום ב' | 20:30-22:30

יצירת אווירה בבית - הבניית הסביבה והגישה, בהתאם לגילאי הילדים

למה חשוב  שנייצר פחות גירויים לילד ואיך נוכל ליצור באמצעים פשוטים, סביבה רגועה עם צבעוניות שקטה?

נלמד את הפילוסופיה שמאחורי הכמות של כל האביזרים, המשחקים והפריטים שאנו מניחים לילדינו. במונטסורי, כמות משדרת כבוד – כבוד לחפץ, כבוד לרגש שהיא מחוללת וכבוד לילד

יצירת אווירה וסביבה בבית לילד

נלמד איך להתנהל ולנהל את הסביבה בבית לפי אזורים – אזור משחק, אזור החתלה, אזור שינה, אזור התלבשות, אזור שתיה ועוד ומעל לכל נבין למה זה כל כך חשוב להתפתחותו של ילדינו.

אנחנו נלמד איך ליצור סביבה שתאפשר לילד לפתח יכולות של משחק עצמי ועצמאות – והרבה יותר מזה: נלמד כיצד לפתח בילד רצון ותשוקה לשחק, לחקור וליצור בעצמו!

נבין מדוע במונטסורי לסביבה יש השפעה כל כך משמעותית על הילד ואיך אנחנו נוכל לייצר בבית, בחדר, בסלון סביבה המותאמת למערכת הסנסורית הייחודית של ילדים בגילאי לידה עד שנה וחצי.

אתם תראו שהמהפך מיידי –  ברגע שהסביבה עובדת עבור הילד ונועדה לאפשר לו  לממש את הנטיות הטבעיות שלו, הילד רגוע יותר, שלו יותר, שמח יותר וכותצאה מכך – כל אתגר נראה ומתנהג אחרת.

על הדרך- נלמד אילו צעצועים מומלץ לתווך לילד בשלבים אלה ולמה, וכיצד לעודד את הנטיה הטבעית של הילד לחקירה באמצעות עזרים?

מפגש 3

2.11.2020 | יום ב' | 20:30-22:30

שינה, ערות וכל מה שבינהם...

תינוק שיודע להרגיע את עצמו בעצמו, לא רק ישן טוב, הוא גם בעל בטחון עצמי חזק יותר ורגוע יותר.

  • במפגש זה נדבר על חשיבותם של טקסים – למה חשוב ליצור טקס שינה קבוע ויאיך יוצרין אותו?
  • איך נדע לזהות כשהילד עייף? מהם 7 הסימנים שיגידו לנו מה הוא רוצה עכשיו?
  • מתי להניח במיטה?  נבין את מנגנון ההירדמות של ילדים
  • איך מבצעים מעבר ואיך זה קשור לחרדת נטישה?

במפגש זה  נלמד כיצד ללמד את ילדינו להרגיע את עצמו  בעצמו ומתוך עצמו.

נלמד איך להבנות את הסביבה לשינה רציפה ונלמד על הקשר שבין שינה לערות ולאיכות שעות הערות.

ללמד את ילדינו כיצד לישון טוב הוא נכס (עבורו!)  לכל החיים

האקדמיה לחינוך מונטסורי

זהירות ספויילר...

אם נניח בפני ילד משחק וניתן לו לשחק ללא הגדרה של חוקים ומשימות, הוא ימצא וימציא אותם בעצמו, כרצונו.

אם לא נרוץ לפתור בעיות על ידי שנבצע עבור הילד את מה שהוא מתקשה בו, אלא ננגיש דרכים בהן הילד יוכל להגיע לפתרון בעיות בעצמו, הוא יפתח חשיבה ביקורתית ועצמאית.

אם נדאג לסביבה המותאמת למערכת הסנסורית הרגישה של הילדים, נוכל להטמיע בילדינו שקט ויכולת ריכוז.

מפגש 4

9.11.2020 | יום ב' | 20:30-22:30

"מותר לשחק עם האוכל"

משחקים ופעילויות של כישורי אוכל 

על מה נדבר? על אוכל:)

  • הנקה והאכלה – מהם הסימנים לתינוק שבע?
  • איך מאכילים נכון?
  • גמילה מהנקה: מהנקה להאכלה
  • נבין איזה טקס חייבים לייצר במהלך ההאכלה ואילו תרגילי כישורי אוכל נוכל ליצור עם הילד

 

כישורי האוכל הם הכישורים הראשונים שמעידים על יכולת החקירה והנטיה לעצמאות בשלבי התפתחות הילד עד שנה וחצי.

ההרגלים שנלמד לתווך, יאפשרו לנו לא רק לדעת מה להאכיל ומתי אלא איך להאכיל ולמה – אנחנו נלמד שבמונטסורית האכלה היא לא מה שהכרתם ושיש פילוסופיה מאחורי כל כפית שאנו מגישים לפיו של הילד.

נלמד כיצד דרך הפעולות שלנו במהלך ההאכלה, נוכל לטעת כבר כעת בילדינו הרגלי אכילה וגישה בריאה לאוכל שתלווה אותו כל חייו!

מפגש 5

16.11.2020 | יום ב' | 20:30-22:30

בונים סדר יום

במונטסורית: איך מתייחסים לבכי, למעברים וליציאות מלו"ז??

נמפה את סדר היום המומלץ לפי השלב ההתפתחותי של הרך הנולד.

נלמד כיצד לתכנן עוגנים קבועים (ואנחנו נלמד עד כמה הם חשובים בשיטה המונטסורית).

נלמד כיצד לתכנן ולנהל מעברים בקלות ותוך שיתוף פעולה (הליכה לאמבטיה, הפסקת פעילות וכדומה)

נלמד מהו סדר יום "מונטסורי" ואיך פתאום כל השגרה בבית הופכת להרבה יותר כיפית עבור כולם?:)

שריינו מקום  לקורס כאן:)

מפגש 6

23.11.2020 | יום ב' | 20:30-22:30

איך בונים סדר יום לאמא ולמשפחה?

המפגש ה – 6 ממשיך את נושא סדר היום והפעם נתמקד בשגרת סדר היום שלכן האמהות בחופשת הלידה ולאחריה (וכן גם בימי קורונה)

אנחנו האמהות, ניקח את העקרונות המונטסוריים גם לעצמינו: נלמד מתי לשחרר, אילו עקרונות לבחון מחדש, נלמד למפות את רשימת הדברים ההכרחיים להתנהלות הבית ולאווירה שאנחנו רוצות לייצר –  על מה להתעקש ועל מה לוותר.

מתוך אלה נוכל לייצר בסיס של שגרה שעובדת גם בשבילנו ולמעננו.

מפגש 7

30.11.2020 | יום ב' | 20:30-22:30

מתנת כוח החיים...

גמילה היא נושא מרכזי בכל שלב במסע ההתפתחותי בגילאי לידה עד שנתיים.

לרוב כולנו מכירים את נושא הגמילה כגמילה ממוצץ או גמילה מחיתולים, אבל בפועל יש גמילות רבות ושונות אחרות בתווך.

אנחנו נבין את משמעות הגמילה לתינוק בגילאים השונים ואת הדרכים לתווך גמילה בכל שלב.

גמילה מחייבת דבקות בשינוי התנהגותי ולכן בראש ובראשונה נבין את ההשלכות של שינוי הרגלים לרך הנולד ולנו ההורים.

שיטת החינוך המונטסורי שמה דגש על תהלכים נכונים  (רק כאשר התהליך נכון, נראה תוצאה לאורך זמן) ואנחנו נלמד כיצד לייצר תהליכים, לאפיין אותם, להגדיר אותם בזמנים ולאפשר גם שבירות בתהליך.  

על הדרך נלמד מהי גמילה נכונה ואיך בונים תהליכים מונטסורים. נבין מהו העקרון של "ביסים קטנים" ואיך מיישמים אותו

מפגש 8

7.12.2020 | יום ב' | 20:30-22:30

איזה אדם בנינו?

במונטסורית: תפקיד ההורה והמחנך בגישה המונטסורית

במפגש השמיני והמסכם של הקורס "בונים שגרה" נסקור ונבין מה קורה לילדים מונטסורים שמתחנכים בשיטה כבר מגיל לידה. 

מה תפקידו של המבוגר בבית? למה הכי קשה לנו דווקא עם הילדים שלנו? איפה סיבכו אותנו המבוגרים, כשעוד היינו ילדים? ואיך נמנע מהילדים שלנו ליפול לאותם הבורות שאנחנו מתאמצים כל כך לטפס החוצה מהם… (רמז – במונטסורי זה נראה ומרגיש לגמרי אחרת)

בחלק האחרון של הקורס  – כאשר אנחנו כבר מצויידים ב"משקפיים מונטסוריות" –  נלמד לחדד את התפקיד ההורי שלנו:

נתמקד בדרכים לתצפת על ילדינו בזמן שיש לנו איתם בבית ונלמד מה נוכל להבין וללמוד עליהם.

"חוויה שפוקחת עיניים..."

צפו מה הורים אומרים לאחר הקורס…

הכירו אותנו – צוות המרצות 

מיכל גבאי

מיכל גבאי
מי אני?

בעלים ומייסדת האקדמיה לחינוך מונטסורי

התשוקה שלי?

להעביר את הידע לחינוך מונטסורי לכל בית בישראל כי זו הדרך לאפשר משפחות שמחות, יוצרות ומשגשגות.

אני אמא של…

יהונתן (16), זוהר (13) ונוגה (7)

הרקע שלי

♥מקימת ה'אקדמיה לחינוך מונטסורי'
♥מנהלת ובעלת גן הילדים המונטסורי "שבילי ילדות" בהרצליה, לגילאי 2-6
♥מלווה פדגוגית גנים ובתי ספר מונטסוריים 
♥בעלת תואר ראשון במדעי החיים – מאוניברסיטת ת"א
♥ממובילות ביה"ס "דרך הילד", הפועל בשיטת מונטסורי בכפר הירוק
♥מכשירה מורים ומדריכי הגיל הרך לשילוב שיטת מונטסורי בסביבה חינוכית
♥מרצה ומלמדת הורים לשילוב מונטסורי בסביבת הבית

מיטל קלימי דון

מיטל קלימי דון
מי אני?

גננת מובילה וממקימי גן “מחוץ לקופסא” הפועל ברוח הגישה המונטסורית בכפר סבא.

התשוקה שלי?

לספק לילדים היום כלים לחשיבה ביקורתית יצירתיות ועצמאות מחשבתית, כדי שיהפכו מחר לבוגרים יצרנים, מאושרים, שמחים ובריאים בנפשם.

אני אמא של…

נשואה למיכאל ואמא לאלמוג (12), ינאי (5) וליאם (4).

הרקע שלי 

♥בוגרת מכללת הרפז ובעלת תעודת הוראה לגילאי לידה עד 4. ומדריכת פעילות בתנועה לגיל הרך, בוגרת ווינגייט.
♥מכשירה צוותים חינוכיים, מלווה פדגוגית גנים

♥מדריכת הורים בשיטת מונטסורי ב'אקדמיה לחינוך מונטסורי – בניהולה הפדגוגי של מיכל גבאי'.

נעמה G רותם

נעמה G רותם - מרצה באקדמיה לחינוך מונטסורי
מי אני?

גננת לגיל 0-3 ומדריכת מונטסורי לגיל 2.5-6

התשוקה שלי?

חיה ונושמת חינוך לגיל הרך עפי הגישה הקיבוצית והגישה המונטסורית

אני אמא של…

נשואה לדן ולנו ארבעה בנים: אנדי, איידן, איילנד ודיאה. ובת גולדנית – בינדי :))

הרקע שלי

♥ פסיכותרפיסטית בתנועה עם התמחות  בטיפול בילדים עם קשב וריכוז נמוך וקשיי וויסות.

♥ גננת לגיל 0-3 עם רקע עתיר שנים בחינוך הקיבוצי

♥ מדריכת מונטסורי לגיל 2.5-6 ומנהלת בשנים האחרונות משפחתון עפ"י הגישה.

♥מלווה התפתחותית ומנחת קבוצות להורים ולילדים במוסיקה ובתנועה.

שתפו

Facebook
Twitter
LinkedIn

האקדמיה לחינוך מונטסורי ברשת – תנו הצצה:)

הולכים על זה? קדימה >>

השאירו פרטים ונחזור אליכם:

רוצים לדבר איתנו טלפונית?

דילוג לתוכן